Julkaisijamainostajan tiedonanto Tämän sivuston sisältö saattaa viitata tuotteisiin tai palveluihin yhdeltä tai useammalta mainostajaltamme tai kumppaniltamme. Saatamme saada korvausta, kun katsot mainoksia tai klikkaat näihin tuotteisiin tai palveluihin liittyviä linkkejä.

Backgammon

Backgammon on klassikkopeli, joka on viihdyttänyt pelaajia jo vuosisatojen ajan. Sen juuret ulottuvat tuhansien vuosien taakse, mikä tekee siitä yhden vanhimmista peleistä.

Backgammon on kuin pokeri, sillä se on samalla tavalla taiteilua riskinottamisen ja varmasti pelaamisen kanssa. Tämän vuoksi parhaat Backgammon-pelit syntyvätkin, kun panoksena on edes vähän rahaa.

Backgammon säännöt

Backgammon on kaksinpeli, jossa pelaajan tavoitteena on poistaa kaikki nappulansa pelipöydältä – eli päinvastoin kuin shakissa. Peliä pelataan pisteistä ja sitä voidaan pelata kahdella tavalla:

  1. rahasta, jolloin sovitaan jokainen piste jonkin rahasumman arvoiseksi
  2. vain tiettyyn sovittuun pistemäärään saakka

Backgammonissa käytetään pelilautaa, jossa on 24 pelipaikkaa. Kaikki pelipaikat ovat kolmiomaisia ja niitä kutsutaan pointeiksi. Pelilaudan keskellä on lisäksi parru, jolla lauta jaetaan kahteen osaan.

Backgammonissa molemmilla pelaajilla on oma kotilautansa sekä oman väriset nappulansa. Jokaisella pelaajalla on pelin alussa 15 pelinappulaa.

Pelin kulku

Backgammonin alussa pelaajat asettavat kaikki nappulansa vastustajan pelilaudalle, josta pelaajat siirtävät niitä omalla vuorollaan kohti omaa kotilautaansa. Nappulat asetetaan alkuun laudalle siten, että molemmista aloituspäistä katsottuna ne on sijoitettu täysin samalla tavalla:

  • Kaksi nappulaa laudan ensimmäiselle pointille
  • Viisi nappulaa laudan kuudennelle pointille
  • Kolme nappulaa laudan kahdeksannelle pointille
  • Viisi nappulaa laudan 12. pointille

Backgammon alkaa nopan heitolla. Pelaaja, joka saa heitollaan suuremman silmäluvun, pääsee aloittamaan pelin. Jos tulee tasapeli, noppaa heitetään uudelleen.

Pelaaja heittää aina omalla pelivuorollaan kahta noppaa ja siirtää nappulaansa, jonka jälkeen vuoro siirtyy vastustajalle. Nopan heitto vaatii onnea, kun taas nappuloiden siirtäminen taitoa ja taktikointia.

Nopat kertovat, kuinka monta askelta pelaaja voi siirtää nappuloitaan eteenpäin kohti omaa kotilautaansa. Nappulat liikkuvat aina eteenpäin kohti kotilautaa.

Omalla vuorollaan käytetään aina molempien noppien silmäluvut – joko liikuttamaan yhtä tai kahta nappulaa, kunhan askelten määrä on sama kuin nopan silmäluku. Pelaaja voi siis esimerkiksi heittämällä 4 ja 2 siirtää joko yhtä nappulaa ensin kaksi askelta ja sitten neljä askelta, tai vaihtoehtoisesti siirtää ensin yhtä nappulaa kaksi askelta ja sitten toista nappulaa neljä askelta.

Nappulan voi siirtää paikkaan:

  • joka on tyhjä
  • jossa on ennestään yksi tai useampi oma nappula
  • jossa on vain yksi vastustajan nappula
Pelin kulku
TIESITKÖ?
Jos paikassa on kaksi tai useampia vastustajan nappuloita, ei pelaaja voi siirtää siihen omaa nappulaansa.

Mikäli paikassa, johon pelaaja on siirtämässä omaa nappulaansa, on yksi vastustajan nappula, tulee kyseinen nappula syödyksi ja se siirretään parrulle eli pelilaudan keskiosioon. Jos pelaajalla on oman vuoronsa alussa nappuloita parrulla, on hänen saatava ensin kaikki syötynsä nappulat takaisin peliin ennen kuin hän voi liikuttaa muita nappuloitaan.

Nappulat siirretään parrulta nopanheiton mukaisesti takaisin vastustajan kotilaudan pisteeseen eli niin sanotusti lähtöpisteeseen. Jos vastustajan kotilaudan pisteessä on kaksi tai useampi vastustajan nappula, ei pelaaja voi palauttaa omaa nappulaansa siihen pisteeseen. Jos nopan silmäluvut eivät mahdollista minkään parrulla olevan nappulan palauttamista, jää pelaajalla vuoro väliin.

Jos pelaaja heittää molemmilla nopilla saman numeron, saa pelaaja tuplavuoron. Mikäli pelaaja heittää nopilla esimerkiksi tuplavitoset, on hänellä käytössään neljä vitosta.
Esimerkki nappuloiden poistamisesta

Kun pelaaja on saanut siirrettyä kaikki 15 pelinappulaansa omalle kotilaudalleen, voi hän aloittaa niiden poistamisen pelilaudalta. Pelinappulan siirtämisen sijaan pelaaja voi vuorollaan poistaa nappulan silmäluvun osoittamasta paikasta eli pointista (lähinnä pelilaudan reunaa oleva pointti on 1, seuraava 2, ja niin edelleen). Mikäli nopan silmäluvun osoittama pointti on tyhjä, on pelaajan siirrettävä kauempana olevia nappuloita ensin lähemmäs. Jos pelaajalla ei ole heittoa kauempana nappuloita, voi hän poistaa lähempänä olevia nappuloita alkaen kauimpana laudan reunasta olevista.

Peli loppuu, kun toinen pelaaja on saanut siirrettyä kaikki nappulansa pois pelilaudalta.

Backgammon pisteytys

Backgammonin voittaa pelaaja, joka on saanut ensimmäisenä poistettua kaikki nappulansa pelilaudalta.

Pisteet jaetaan voittajalle seuraavasti:

  • Yksi piste: jos vastustaja on ehtinyt poistamaan vähintään yhden nappulan pelilaudalta
  • Kaksi pistettä (Gammon-voitto): jos vastustaja ei ole ehtinyt poistamaan yhtäkään nappulaa pelilaudalta
  • Kolme pistettä (Backgammon-voitto): jos vastustaja ei ole ehtinyt poistamaan yhtäkään nappulaa pelilaudalta, ja hänellä on yksi tai useampi nappula vastustajan kotilaudalla

Backgammon tuplauskuutio

Jokainen Backgammon-peli on alkuun yhden pisteen tai sovitun rahapanoksen arvoinen. Pelin aikana sen panoksia voidaan nostaa tuplauskuutiota käyttämällä. Tuplauskuutiossa on numerot 2, 4, 8, 16, 32 ja 64, ja se sijaitsee alkuun pelilaudan sivussa. Kuutiossa on alkuun näkyvillä 64 merkkinä siitä, ettei peliä ole tuplattu.

Mikäli peliä ei ole tuplattu, voi kumpi tahansa pelaaja ennen oman vuoronsa alkua (ennen nopanheittoa) tarttua tuplauskuutioon, pyöräyttää esiin kakkosen ja työntää sen vastustajan eteen. Jos peli on sen sijaan jo tuplattu, voi edellinen tuplauksen hyväksyjä pyöräyttää kuutioista esiin seuraavan numeron ja tuupata sen vastustajan nenän eteen.

Tuplaukseen on vastattava joko hyväksynnällä tai hylkäyksellä:

  • Jos tuplauksen hylkää, häviää pelin automaattisesti. Tuplaaja saa voitosta niin paljon pisteitä/rahaa kuin pelin arvo oli ennen hylättyä tuplausta.
  • Jos tuplauksen hyväksyy, peli jatkuu entistä arvokkaampana. Tuplauksen hyväksyjä saa lisäksi tuplauskuution haltuunsa eli vain hän saa nyt ehdottaa tuplausta.

Tuplaamisella ei ole rajaa, vaikka kuution numeroista viimeinen onkin 64. Harvemmin peliä kuitenkaan tuplataan yli neloseen.

Tuplauskuutio kertoo siis kaikessa yksinkertaisuudessaan pelin arvon. Pelin lopussa voittopisteet kerrotaan kyseisellä arvolla. Esimerkiksi, jos tuplauskuutio on nelosessa, on…

  • normaalivoitto neljän pisteen arvoinen (4 x 1 = 4)
  • Gammon-voitto kahdeksan pisteen arvoinen (4 x 2 = 8)
  • Backgammon-voitto 12 pisteen arvoinen (4 x 3 = 12)

Backgammon vinkit ja strategiat

Backgammon on melko monimutkainen taitopeli nettikasinolla. Pelissä voi onnistua voittamaan tuurilla, mikäli onnistuu heittämään nopilla sopivia numeroita, mutta suurin osa voitoista menee aina taitavimman pelaajan taskuun.

Vielä ennen tärkeimpiin vinkkeihin ja strategioihin porautumista, olemme kerranneet alla backgammonin tärkeimmät termit, joiden tunteminen on tärkeää pelin kannalta:

  • Pointti: Laudan kolmiot eli pelipaikat, joita pitkin nappulat liikkuvat
  • Blotti: Yksittäinen nappula
  • Kotilauta: Osa lautaa, jonne omat nappulat on vietävä, jotta ne voidaan poistaa pelistä. Kotilauta on myös alue, jonne vastustajan syödyt nappulat tulevat takaisin peliin.

Aloitusheitot

Backgammon-mestarit ovat tutkineet aloitusheittojen tärkeyttä jo vuosia. Lopputulos on se, että kaikille aloitusheitoille on kehitetty toimivat vaihtoehdot, joista ei kannata lipsua, mikäli Backgammon-menestys on kiikarissa. Toisin sanoen, Backgammonissa ensimmäinen heitto on pelattava ulkoa opetellulla tavalla.

Olemme luoneet alle taulukon aloitusheitoista. Huomaa kuitenkin, että aivan kaikille siirroille ei ole vain yhtä täsmälleen oikeaa vaihtoehtoa. Olemme listanneet alle vain omat suosikkimme.

HeittoSiirto
2113/11, 24/23
318/5, 6/5
3213/10, 13/11
4113/8
428/4, 6/4
4313/10, 24/20
5113/8, 24/23
5213/8, 13/11
538/3, 6/3
5413/8, 13/9
6113/7, 8/7
6213/11, 24/18
6324/18, 13/10
6424/14
6514/13

Miten taulukkoa sitten luetaan? Etsi aloitusheitto taulukosta ja katso siirrot. Kauttaviivan vasemmalla puolella oleva numero kertoo lähtöpointin, oikealla puolella oleva määränpään. Jos siirtoja on vain yksi, koko heitto käytetään yhden nappulan siirtoon.

Aloitusheitot

Syö - valloita - juokse

Backgammonissa voi käyttää yksinkertaista ajatusmallia nimeltään ”Syö – valloita – juokse”. Nämä kolme toimintoa kertovat kolmesta tavasta hyödyntää nopanheittoja pelissä.

  1. Syö

Vastustajien yksittäisten nappuloiden kimppuun käyminen, eli toiselta nimeltään syöminen, on tehokkaimpia apuvälineitä Backgammon-pelin voittoon. Kun pelaaja syö vastustajalta nappulan, joutuu vastustaja käyttämään puolet seuraavan vuoron heitostaan nappulan tuomiseen takaisin peliin. Bonuksena syödyn nappulan täytyy vielä matkata koko pelilaudan poikki ennen kuin sitä pääsee poistamaan pelistä. Tämä on luonnollisestikin hidaste pelissä, jossa nopeampi voittaa.

Jos pelaaja voi syödä omalla vuorollaan vastustajalta kaksi nappulaa, se on lähes aina oikea siirto. Kaksi nappulaa syömällä vastustajan koko seuraava vuoro kuluu nappuloiden tuomiseen takaisin peliin.

Mikäli pelaajalla on kaksikin pointtia vallattuna kotilaudallaan, on todennäköistä, ettei vastustaja saa molempia nappuloitaan peliin. Parhaimmillaan pelaaja saa tällöin vastustajansa ikävään kierteeseen: pelaaja syö kaksi nappulaa, mutta vastustaja saa vain yhden laudalle. Pelaaja syö tämän nappulan ja vastustajan täytyy taas yrittää saada kaksi nappulaa laudalle. Vastustaja saa kenties vain yhden peliin ja pelaaja syö sen heti, jolloin vastustajalla on taas kaksi nappulaa ulkona pelistä ja niin edelleen.

Syöminen on väärin vain silloin, jos se jättää pelaajan oman pelin pahasti levälleen esim. laudalle jäävien lukuisten blottien (yksittäisten, vastustajien syötävissä olevien) nappuloiden muodossa. Silloinkaan se ei useimmiten ole kovin väärin – aggressiivisuus on hyve paitsi pokerissa, myös Backgammonissa.

  1. Valloita

Valloittamisella tarkoitetaan uusien pointtien valtaamista eli kahden tai useamman nappulan viemistä yhteen pointtiin. Tämä rajoittaa vastustajan liikkumista ja se pitää pelaajan omat nappulat turvassa.

Tärkeimmät valloituskohteet ovat pelaajan oman pelilaudan kuusi pointtia (ja niistä tärkeimmät ovat pointit 6 ja 5). Tänne viedyt nappulat ovat valmiina odottamassa kotiutusta ja ne vaikeuttavat huomattavasti vastustajan peliä. Jos esimerkiksi pelaaja valtaa enemmistön kotilautansa pointeista, täytyy vastustajan varoa syödyksi joutumista, sillä hänen on erittäin vaikea saada nappuloitaan takaisin peliin. Unelmatilanteessa pelaaja valtaa kotilaudaltaan kaikki kuusi pointtia ja syö vastustajan nappulan – hän ei voi nyt mitenkään saada nappulaansa takaisin peliin, jolloin pelaaja on lähes varma voittaja.

Toinen hyvä idea on valloittaa monta peräkkäistä pointtia, mikä hankaloittaa nappuloiden liikuttelua huomattavasti. Paras este on tietysti kuusi peräkkäistä vallattua pointtia, mistä vastustaja ei pääse yli mitenkään – voitto on jälleen todella lähellä.

Pointtien valtaamisen helpottamiseksi pelaajan ei kannata pinota omia nappuloita montaa, ainakaan kuutta tai enempää, yhdelle pointille. Parempi tapa on yrittää pitää pointeissa olevien nappuloiden määrä kolmessa tai neljässä. Tällöin peli pysyy dynaamisena ja pelaaja pääsee jatkuvasti valtaamaan uusia pointteja.

Usein hurjaa pinoamista parempi strategia on ottaa riski eli jättää blotti kriittiseen pointtiin tarkoituksena valloittaa kyseinen pointti seuraavalla vuorolla, jos vastustaja ei onnistu blottia syömään. Riskienottoa eli blottien jättämistä helpottaa, kun tietää Backgammonin todennäköisyyksistä seuraavat perusteet:

  • 1-6 askeleen päässä vastustajasta blotin turvallisin paikka on mahdollisimman lähellä vastustajan nappulaa (ykkönen on vaikeampi heittää kuin kutonen, johon käy paitsi suora kutonen, myös 33, 42, 51, jne).
  • Yli kuuden askelen päässä blotin turvallisin paikka on mahdollisimman kaukana vastustajasta.
  1. Juokse

Yksi Backgammonin haastavimmista tehtävistä on kahden kauimpana kotilaudasta olevan nappulan juoksuttaminen turvaan. Pelaajan kannattaakin uhrata sopivat heitot kohtien 1 ja 2 sijaan näiden kahden tuomiseen turvallisemmille vesille. 

Heittoja, joilla pelaajan kannattaa vilkaista kahden taaimman nappulan tilannetta ovat esimerkiksi 65, 64, 66 ja muut isot heitot. 65:llä toisen takanappulan saa suoraan turvaan pointille 15. Heitolla 64 toisen nappulan saa askeleen päähän turvasta ja tuplakuutosilla takanappulat voi tuoda pointille 18 blokkaamaan vastustajaa ja odottamaan jatkotoimenpiteitä.

Takanappuloiden juoksuttamisen ajoitus ei ole helppoa – itse asiassa se on erittäin vaikeaa. Sitä kuitenkin helpottaa se, jos on pelannut koko pelin aggressiivisesti: kun vastustaja joutuu enimmäkseen keskittymään pelaajan syömien nappuloiden palauttamiseen peliin, helpottuu takanappuloiden vapauttaminen huomattavasti.

Nappuloiden poistaminen

Backgammon on loppupeleissä taito- mutta myös nopeuspeli. Pelaajan tehtävänä on saada liikuteltua nappulat omalle kotilaudalleen ja saada ne poistettua sieltä mahdollisimman nopeasti. Kalkkiviivoilla ei missään nimessä kannata kompuroida, jonka vuoksi olemmekin listanneet alle muutaman tärkeän vinkij nappuloiden ulosheittovaiheeseen.

  1. Tapaus 1 – Ei vastustajan nappuloita häiritsemässä
Nappuloiden poistaminen - Tapaus 1

Jos vastustajan nappulat eivät ole häiritsemässä pelaajan nappuloiden kotiuttamista, ei tilanteessa tarvita syvällisiä strategioita. Perusohje on tällöin seuraava: 

  • Jos pelaaja voi ottaa nappulan suoraan pois laudalta, se kannattaa – toisin sanoen, jos nelospointissa on nappula ja pelaaja heittää nelosen, kannattaa hänen poistaa kyseinen nappula, eikä tuhlata nelosta kauempana olevien nappuloiden siirtämiseen lähemmäksi laudan reunaa.

Kaikilla heitoilla nappuloita ei saa suoraan ulos laudalta. Näissä tilanteissa pelaajan kannattaa siirtää nappuloita niin, että ne jakautuvat mahdollisimman tasaisesti kotilaudan kuuteen pointtiin. Taka-ajatus tässä on rakentaa tilanne, jossa seuraavilla heitoilla kaikki numerot käyvät nappuloiden poistamiseen.

  1. Tapaus 2 – Vastustajalla on häiritseviä nappuloita
Nappuloiden poistaminen - Tapaus 2

Jos vastustajalla on nappuloita häiritsemässä pelaajan kotiutusta, ovat onnittelut paikallaan – pelaaja on nimittäin todella lähellä voittoa. Hänen on vain pidettävä pää kylmänä ja pelattava järkevästi loppuun saakka.

Järkevä pelaaminen tarkoittaa ensinnäkin sitä, että pelaaja ei saa koskaan jättää yksinäisiä nappuloita – jos vastustaja pääsee syömään hänen nappulansa, voi pelaaja vielä hävitä pelin.

Strategia on seuraava:

  • Pelaaja poistaa nappuloita suoraan, jos poisto ei jätä yksittäistä nappulaa ja jos poisto ei tee reikää pelaajan oman nappulasarjan keskelle. Jos nämä ehdot eivät täyty, kannattaa pelaajan käyttää heitto nappuloiden siirtämiseen letkan hänniltä sen kärkeen.
  • Pelaaja pelaa niin, että nappulajonon hännillä on aina parillinen määrä nappuloita. Kun jonon hännällä on parillinen määrä nappuloita, ei iso heitto tai tupla jätä peliin yksittäisiä nappuloita vastustajan syötäväksi.
Nappuloiden poistaminen - Strategia

Tuplauskuution käyttö johto- ja tappioasemassa

Tuplauskuution käyttö on hyödyllistä, ja pakollista, johdossa olevalle pelaajalle. Tuplaamalla johdossa oleva pelaaja joko pakottaa vastustajan luovuttamaan tai vaihtoehtoisesti tämä joutuu kasvattamaan panoksia itselleen epäedullisessa tilanteessa.

Tappiolla oleva pelaaja voi hyväksyä tuplauksen, jos hän arvioi voittonsa todennäköisyyden olevan vähintään 25 %. Logiikka menee seuraavasti:

  • Neljässä pelissä luovuttamalla pelaaja häviäisi neljä pistettä, eli tulos olisi -4.
  • Tuplauksen hyväksymällä hän häviää kolme peliä ja voittaa yhden, eli tulos on (3 x -2) + (1 x 2) = -4

Jos voiton todennäköisyys on siis suurempi kuin 25 %, on tulos pitkällä tähtäimellä parempi hyväksymällä kuin hylkäämällä tuplaus.

Crawford-sääntö

Tuplauskuutioon liittyy niin sanottu Crawford-sääntö, jota käytetään lähes aina usean pisteen otteluissa, joissa on käytössä myös tuplauskuutio. Crawford-säännön mukaan seuraava peli pelataan ilman tuplauskuutiota, jos toinen pelaajista nousi juuri yhden pisteen päähän voitosta. 

Esimerkki:

A ja B pelaavat yhdeksän pisteen ottelua ja tilanne on 7-3. A voittaa pelin ja nousee kahdeksaan pisteeseen. Crawford-sääntö astuu nyt voimaan, eikä seuraavassa pelissä voi tuplata.

Crawford-säännön tarkoitus on estää muutamia erikoisia tuplauskuution käyttöön liittyviä tilanteita. Ilman tätä sääntöä esimerkiksi viiden pisteen ottelussa, jossa tilanne on 2-3, voisi johdossa oleva pelaaja hyväksyä tappiolla olevan pelaajan tuplauksen ilman mitään seurauksia: joko hän voittaisi ja nousisi viiteen pisteeseen voittaen koko ottelun tai hän häviäisi, jolloin tilanne olisi 4-3 ja hän voisi heti tuplata.

Jacoby-sääntö

Toinen tuplauskuutioon liittyvä sääntö on Jacoby-sääntö, jota käytetään vain Backgammonin rahapeleissä. Säännön mukaan Gammon- ja Backgammon-voitoista saa lisäpisteitä vain, jos peli on tuplattu vähintään kerran. 

Jacoby-säännön idea on tehdä pelistä vauhdikkaampi. Kyräilyn ja kyttäilyn sijaan pelissä tuplataan hyvin varhain ja se joko jatkuu kunnon panoksilla tai päättyy saman tien.

Missä pelata Backgammonia?

Backgammonin pelipaikkoja on netissä huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi pokerin. Myös pelaajamäärät ovat pokeriin verrattuna vaatimattomat, mutta suurimmilla sivustoilla sentään pelailee yli 10 000 Backgammon-pelaajaa.

Backgammonin pelaaminen onnistuu noin parilla kymmenellä sivustolla. Jos haluat päästä helpoimmalla, suosittelemme tsekkaamaan meidän listaamamme parhaat nettikasinot Backgammon-pelistä nauttimiseen.

User picture
Kirjoittaja
Toni L.
Toni on pitkän linjan kasinoekspertti, jonka tärkeimpiin tehtäviin kuuluu uusien nettikasinoiden huolellinen testaaminen, luotettavuuden varmistaminen, pelistrategiat ja netin parhaiden bonusten metsästäminen pelaajillemme.